Os 4R para um matrimônio feliz (The 4 words for a happy marriage)

2

No Movimento de Schoenstatt, do qual eu faço parte, falamos dos 4R, que são quatro palavras começadas com a letra “R” que nos ajuda a ter um matrimônio feliz. Essas palavras são: rezar, reencantar, revisar e renovar. Vamos analisar cada uma delas.

1º R: REZAR – TODOS OS DIAS

Rezar é falar com Deus, como se fala com uma pessoa que amamos, com a qual gostamos de partilhar a nossa vida, tudo o que aconteceu conosco, de bom e de ruim. Como Pai, Deus pode sempre o auxiliar e Ele espera que solicite este auxílio através da oração. Cada um é convidado a estar sempre ligado com Deus através de suas orações.

Precisamos ter a consciência de que quando rezamos juntos, como casal, como família, Jesus está presente no nosso meio e essa presença de Cristo é fundamental para manter a harmonia e a união em nosso lar.

Através da oração, os filhos são educados e formados. Assim, os pais, devem tornar a oração algo que faz parte do cotidiano da família e com ela encontrar forças para lutar contra tudo aquilo que vem para os afastar da própria oração e consequentemente da vida em Deus.

O primeiro passo é querer rezar, ou seja, decidir que a oração em família é um bem a ser conquistado e colocar todos os nossos esforços para tornar a oração em família uma realidade.

Rezar junto se aprende rezando. É preciso criar o hábito da oração em comum e o hábito se cria através da repetição dos atos. No início, pode ser um pouco difícil, ficamos desconfortáveis, mas se permanecemos fiéis ao propósito de rezar juntos, logo o hábito se instalará e não será mais tão difícil se reunirem para falar com Deus.

A sugestão é escolher um determinado horário para rezar junto e também ser em um local da casa propício para a oração, com um crucifixo ou imagem de Nossa Senhora. Podem também estabelecer um pequeno rito de como seguirá a oração para facilitar. Cada casal deve encontrar seu próprio estilo, sua forma de rezar. Devemos pedir ao Espírito Santo sua graça de conseguir estabelecer este hábito em nossa família.

2º R: REENCANTAR – CADA SEMANA

Encantar significa maravilhar, agradar extremamente, cativar, provocar irresistível admiração, causar satisfação. Quando estamos apaixonados, ficamos encantados pelo outro, criamos um vínculo de amor e que após que após o sacramento do matrimônio é santificado e abençoado por Deus.

A rotina muitas vezes ofusca este encantamento e o que se vê é que, por falta de cuidado dos cônjuges, o encantamento vai embora e o lar é destruído. Deixam que as pequenas decepções com o outro acabem tomando grandes proporções e passam a enxergar apenas o lado negativo, se esquecendo de tudo de bom que viu nesta pessoa quando se apaixonou.

O que acontece é que se acomodaram. Pararam de se preocupar em agradar o outro, em conquistá-lo a cada dia. Se lembrarem do tempo de namoro, quantas coisas não faziam para chamar a atenção do outro, para ligá-lo ao seu coração?

Desta forma é preciso reencantar seu amor. Não se pode deixar passar uma semana sem se preocupar, de alguma forma, em fazer um agrado “extra” ao seu cônjuge. É preciso criar um momento para que isto aconteça. Uma vez por semana, marcarem um “encontro” com o outro, com dia e hora determinados. Neste encontro irão lançar um olhar sobre tudo o que já lhes aconteceu, principalmente suas alegrias, os momentos bons que passaram juntos e assim, reacender a chama do primeiro amor.

Cada um sabe do que o outro gosta: um passeio no parque, um jantar especial, ou simplesmente ficar sentados um ao lado do outro admirando a natureza… Não precisa sempre sair de casa, podem ter um momento especial na sala de estar ou no quarto, depois que as crianças já foram dormir. O importante é ficar juntos, por algum tempo, se preocupando em reencantar o outro.

Reencantar é presentear o outro com aquele sorriso, aquele olhar, aquelas palavras, aqueles momentos tão belos e importantes para aqueles que desejam passar juntos o resto de suas vidas.

3º R: REVISAR – CADA MÊS

Revisar é olhar novamente, verificar as condições, se tudo está em ordem, se falta alguma coisa, enfim é analisar minuciosamente a situação. A revisão do relacionamento precisa ser periódica, de preferência mensal. Nela o casal irá analisar como está sua vida de oração, se estão fazendo algo concreto para reencantar o amor, verificar se estão seguindo os planos feitos no início do matrimônio, se precisa de algum ajuste, de alguma mudança.

É tempo também de saborear os frutos de todos os esforços, de todas as lágrimas, de todos os medos que passaram durante o mês. Devem se perguntar também o que cada um pode contribuir para a felicidade da família.

Na revisão encontramos tesouros, pérolas, que às vezes ficam escondidas e precisam ser reconhecidas para redescobrir o valor do outro.  Na correria diária, deixam passar muitas coisas que precisam ser elaboradas e digeridas para o amadurecimento e crescimento do amor.

Portanto, uma vez por mês devem reservar um tempo, talvez uma manhã ou uma tarde, para rever juntos os acontecimentos que marcaram as suas vidas e a vida de seus filhos. É de suma importância contemplar cada acontecimento para não se deparar, um dia, com situações mal resolvidas que possam bloquear a passagem da alegria na sua vida e na vida de sua família.

Isto deve ser feito sempre a luz da fé prática na Divina Providência, perguntando sempre o que Deus está querendo lhes dizer, lhes mostrar com estes acontecimentos. E como devem responder a este chamado de Deus, o que Ele espera de cada um, da sua família. Sempre deixar nas mãos de Deus as grandes e pequenas decisões do dia a dia, na certeza de que Ele é Pai, é bom e bom é tudo o que Ele faz.

4o R: RENOVAR – CADA ANO

Renovar significa tornar novo, dar nova aparência, revigorar, reafirmar, por novamente em vigor. No relacionamento muitas vezes sentimos o cansaço da caminhada, dias, semanas e até meses muito difíceis. Então, é preciso parar, procurar um oásis para refazer as forças, brincar, se divertir e até mesmo, quando possível, conhecer novos lugares. É o tempo de renovar, de sair de férias.

As férias são um momento privilegiado para partilhar em família, se aprofundar no conhecimento mútuo principalmente dos filhos, passar o dia todo juntos por um certo período, saindo da rotina.

É preciso aproveitar estes momentos de férias para se aproximar do cônjuge, dos filhos, pois durante o ano muitas vezes o excesso de trabalho prejudicou a intimidade e o relacionamento familiar.

Para as crianças, esta convivência mais intensa com os pais podem ser momentos agradáveis guardados para o resto de suas vidas. Não precisa ser nenhum passeio extravagante ou atividade muito cara, basta usar a imaginação e criar atividades divertidas com as crianças, como andar de bicicleta, explorar o jardim, ir ao clube, fazer brinquedos com lixo reciclável, tudo isso podem ser ótimos programas para os filhos.

As férias devem ser também um tempo para Deus. Podem aproveitar este tempo de descanso para talvez fazer algum retiro espiritual, um encontro para casais e perguntar para Deus, através da oração, se estão cumprindo a Sua vontade, se sua família está no caminho traçado por Ele para a sua felicidade.

Renovar o relacionamento é também um processo que se inicia a partir do interior e é preciso se disponibilizar para fazer ali, também pequenos reparos, resolver pequenas questões que podem causar grandes danos aos relacionamentos, aproveitando as férias da rotina. É ainda um processo que fará nascer novos projetos aperfeiçoados, onde a esperança, a alegria e o amor são as palavras chaves.

The 4 words for a happy marriage

In Schoenstatt’s Movement, of which  I’m a member, we talk about the four words that help us to have a happy marriage. In Portuguese, they all start with the letter R, so we call them the 4Rs, but in English, these words are: pray, re-enchant, review and renew. Let’s look at each one of them.

1st: PRAY – EVERY DAY

To pray is to speak to God, as we speak to a person who we love, with whom we like to share our life, everything that happened to us, good and bad. As a Father, God can always help and He expects that we ask this help through prayer. Everyone is invited to always be connected to God through prayer.

We need to be conscious that when we pray together, as a couple, as a family, Jesus is present among us and this presence of Christ is central to keep the harmony and the union in our home.

Through prayer, our children are educated and formed. This way, parents should turn prayer into something that is part of the everyday life of the family and with prayer find the strength to fight against everything that happens to keep us away from prayer and from the life with God.

The first step is willingness to pray, in other words, deciding that family prayer is a good to be conquered and to put all our effort to make family prayer a reality.

Praying together is learned by praying together. We need to create the habit of common prayer and we create a habit through the repetition of acts. In the beginning, it can be hard, we get uncomfortable, but if we stay faithful to the purpose of praying together, soon the habit will be created and it won´t be so hard to get together and talk to God.

We suggest that you choose a determined time to pray together and also that this prayer happens in a special place of your home, with a cross or the image of Our Lady. You can also establish a small rite of how the prayer should go. Each couple should find their own style. We should ask the Holy Spirit the grace of managing to establish this habit in our family.

2nd: RE-ENCHANT – EVERY WEEK

To enchant means to amaze, to please extremely, to captivate, to provoke an irresistible admiration, to cause satisfaction. When we are in love, we become enchanted by each other; we create a bond of love that after we get married is sanctified by the sacrament of matrimony and blessed by God.

Routine, many times, overshadows this enchantment and what we see is that, because of lack of care from the spouses, the enchantment goes away and the home gets destroyed. They let that the small deceptions with the other blow out of proportion and they start seeing only the negative side of the other, forgetting everything good that they saw in that person when they felt in love.

What happens is that the spouses accommodated. They stopped worrying about pleasing the other, in winning him or her each day. Do you remember when you were dating? How many things you did to call the attention of the other, to connect him or her to your heart?

So we need to re-enchant our love. We cannot let a week goes by without working, in some way, to show extra care to our spouse. It is necessary to create a moment so that can happen. Once a week, we should schedule a “date” with our spouse, with a specific day and time. In this date we will look at everything that happened in the past week, specially the joy, the good moments we spent together and this way, relight the flame of first love.

Each one knows what the other likes: a walk in the park, a special dinner, or simply sit together side by side admiring nature. You don’t need to go out; you can have a special moment in the living room or in the bedroom, after the kids go to bed. The important thing is to stay together, for a while, concerned only about to re-enchant the other.

To re-enchant is to gift the other with that smile, that look, those words, those moments so beautiful and important for those who wish to spend the rest of their lives together.

3rd: REVIEW – EVERY MONTH

To review is to look again, to verify condition, make sure everything is in order, see if there is something missing,and ultimately to thoroughly analyze a situation. The review of the relationship have to be periodic, preferably monthly. In the review, the couple will analyze how is their prayer life, if they are doing something concrete to re-enchant their love, verify if they are following the plans they made for their family, if this plan needs an adjustment, a change.

The review is also a time to savor all the fruits from all the efforts, all the tears, all the fears that passed during that month. They should ask each other what each one can do to contribute more to the happiness of the family.

In the review we find treasures, pearls, that sometimes are hidden and need to be recognized to rediscover the value in the other. In our busy days, we let many things go by that need to be elaborated and digested for the maturation of our love.

This way, once a month we should set a time, maybe a morning or an afternoon, to review together the events that marked our lives and the lives of our children. It is very important to contemplate each event so we won’t face, one day, situations poorly resolved that may block the passage of joy in our life and in the life of our family.

This should be done always in the light of the practical faith in the Divine Providence, always asking what God wants to tell us, to show us with those events. And how we should answer that call from God, what He expects from each one of us, from our family. We should always leave in God’s hands the small and the big decisions of our daily life, in the certainty that He is our Father, He is good and good is everything that He does.

4th:  RENEW – EVERY YEAR

To renew means to make new, to give new appearance, refresh, reaffirm. In our relationship, many times we feel the tiredness of the walk, from very hard days, weeks and even months. So, we need to stop, to look for an oasis to regain our strength, to play, have fun and even, when it is possible, to know new places. It is time to renew, to go on vacation.

The vacations is a privileged time to spend time with your family, to deepen the knowledge of each other, specially of the children, to spend the whole day together, stepping out of the routine.

We need to use those moments of vacation to get closer to our spouse, our children, because during the year, many times the excess of work harmed the intimacy and the family relationship.

For the children, this more intense time they spend with their parents can be pleasant moments that they will keep in their hearts for the rest of their lives. It doesn’t have to be a fancy ride or a very expensive activity, you just have to use your imagination and create fun things to do with the children, such as riding a bike, exploring the garden, going to the park, making toys with recyclable items; all of these can be great activities for children.

Vacation should also be a time for God. You can use this time of rest to maybe go to some spiritual retreat, or a meeting for couples of your Parish and ask God, through prayer, if you are fulfilling His will, if your family is in the path He drew for your happiness.

To renew is also a process that begins from within and you need to be ready to make there some repairs too, to solve small issues that may cause great damage to our relationships, taking advantage of the vacation from routine. It is also a process that will give birth to new and improved projects, where hope, joy and love are the key words.

Copyright 2016 Flávia Ghelardi 

Share.

About Author

Flávia Ghelardi is the mom of four, a former lawyer and now an embarking on adventures in writing. Flávia published her first ebook FORTALECENDO SUA FAMÍLIA and is a constant contributor for the Brazilian Catholic magazine TABOR EM PAGINAS. A member of Schoenstatt´s Apostolic Movement, Flávia loves to speak and give lectures about motherhood and the important role of women, as desired by God, for our society. She blogs at www.fortalecendosuafamilia.blogspot.com.

2 Comments

Leave A Reply

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.